Tips Didik Anak Mengemas Tempat Tidur

by - December 01, 2018

Pernah tak rasa stress bila anak-anak liat kemas tempat tidur mereka sendiri? Lagi pun, takkanlah sampai ke besar kita sebagai ibu nak kena buat semua tu kan? Kalau ada maid sekalipun, eloklah kita didik anak-anak supaya disiplin mengemas bilik tidur mereka. Ini juga salah satu skill kehidupan yang sepatutnya kita didik anak kita sejak mereka kecil lagi.

Saya nak kongsi 3 tips untuk bagi keseronokan dan keterujaan anak-anak untuk mengemas tempat tidur dan bilik mereka sendiri. Jika kena dengan caranya, kita tak payah nak jadi tarzan dah suruh anak-anak mengemas.

1. Kemas sama-sama
Ajak anak-anak mengemas bersama-sama. Ajar mereka macam mana nak mula berkemas, macam mana nak buat, sampailah siap!

2. Beri galakan dan pujian 
"Wah, anak mama dah boleh kemas bilik sendiri la, cantik."
Pasti anak-anak akan rasa dihargai dan teruja nak mengemas bilik. Jangankan bilik, silap-silap ruang tamu sekali tu haa dia pergi tolong kemas. Kan best tu :)

3. Jadikan ia sebagai rutin harian
Konsep berkemas bilik ni bukan seminggu sekali jer, tapi setiap pagi bila bangun dari tidur. Mesti kemas, walaupun dalam keadaan nak cepat ke sekolah. Jadikan rutin. Bila dah jadi tabiat, InsyaAllah sampai bila-bila dan di mana saja pun anak-anak akan terbiasa kemas tempat tidur.

Jadi, selamat mencuba!

You May Also Like

0 comments

Powered by Blogger.